Wat ouderen niet durven te zeggen (maar wel in een CTO)

Als je aan een cliënt vraagt hoe de zorg verloopt, krijg je vaak hetzelfde antwoord: “Alles gaat prima hoor!” Toch lees je in het cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) in de ouderenzorg ook andere dingen terug. Bijvoorbeeld: “Ik zie steeds een ander gezicht” of “De zorg past niet bij mijn ritme”. 


Dat verschil is niet vreemd. In een gesprek houden ouderen hun zorgen vaak voor zich. Ze willen de relatie met jou als zorgverlener goed houden of denken dat hun feedback weinig toevoegt. In een anonieme vragenlijst voelen ze zich vrijer. Benieuwd wat cliënten in de ouderenzorg niet altijd durven uit te spreken, maar wel in een CTO delen? In deze blog delen we voorbeelden uit de praktijk.

“Ik zie steeds een ander gezicht”

Vertrouwen bouw je op met mensen die je kent. Voor ouderen is het daarom belangrijk dat er vaste gezichten komen. Wisselende zorgverleners zorgen voor onrust. Toch zullen ze dit zelden rechtstreeks zeggen. Ze willen niemand teleurstellen, en al helemaal geen nieuwe collega afschrikken.

In een CTO schrijven cliënten het wel op. Voor jou is dat waardevolle informatie. Want met een aantal vaste gezichten creëer je meer rust, voorspelbaarheid en veiligheid. 

“De zorg komt vaak te laat”

Soms kun je er weinig aan doen dat je wat later bent. Maar op een oudere kan dit een grote impact hebben. Hun dagritme staat of valt met de zorgmomenten. Een half uur wachten op hulp bij het opstaan of bij medicatie kan dan te lang zijn. Toch hoor je dit zelden in een gesprek. Vaak zeggen ze vriendelijk: “Ach, het geeft niet hoor.”

Totdat je de resultaten van het CTO terugziet. Daar delen ouderen regelmatig dat wachten voor spanning zorgt of hun dag ontregelt. Dat inzicht helpt jou om te zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Of het nu gaat om planning, communicatie of het bewaken van afspraken: betrouwbaarheid geeft cliënten houvast en dat levert vertrouwen op.

“Ik voel me soms geen prioriteit”

Ouderen merken het direct als je gehaast bent. Een korte begroeting, weinig oogcontact, meteen door naar de volgende taak. Voor jou misschien een drukke dag, voor hen voelt het alsof ze niet belangrijk zijn. Toch zullen ze dit bijna nooit rechtstreeks zeggen. Niemand wil ondankbaar of lastig overkomen.

In een CTO kan dit naar boven komen. Het laat zien hoe cliënten jouw zorg beleven en waar de balans tussen aandacht en werkdruk schuurt. Dat inzicht helpt je om keuzes te maken. Soms zit de oplossing in kleine dingen: even rustig gaan zitten, echt luisteren, of uitleggen waarom je minder tijd hebt.

“Ik krijg niet altijd de informatie die ik nodig heb”

Duidelijke informatie lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd. Ouderen weten soms niet waar ze aan toe zijn. Wanneer komt de zorg? Welke afspraken zijn er gemaakt? Wat zijn de bijwerkingen van een medicijn? Veel cliënten durven dit niet te vragen, omdat ze niet lastig willen zijn of ongeïnformeerd over willen komen. 

Vaak zijn het details die eenvoudig te verbeteren zijn: duidelijke afspraken over tijden, beter uitleggen van medicatie of helder communiceren bij een overdracht. Voor jou misschien een kleine stap, voor de cliënt een groot verschil in zekerheid en regie.

“De zorg past niet bij mijn ritme”

Als een cliënt ‘s ochtends wil sporten, maar de zorg in de middag langskomt om te helpen met wassen en aankleden, dan moet het ritme van de cliënt daarvoor wijken.

Dit zien we regelmatig terug in CTO’s. Ouderen delen daar dat de zorgmomenten niet altijd passen bij hun dagindeling. Soms gaat het om sport of een hobby, soms om mantelzorg die anders georganiseerd moet worden. Voor jou een kans om te zien waar de zorg flexibeler en persoonlijker kan. Want zorg die aansluit bij iemands ritme, geeft regie terug.

Wat een CTO jou oplevert

Als je alleen vertrouwt op gesprekken, mis je vaak de nuances. Veel ouderen willen aardig zijn, relaties goed houden en geen gedoe veroorzaken. Daardoor krijg je niet altijd een realistisch beeld van wat er speelt bij je cliënten. Een CTO helpt je daarbij: 

  • Je ontdekt waar de knelpunten zitten.

  • Je ziet ook waar cliënten tevreden over zijn.

  • Je kunt verbeteringen concreet en onderbouwd doorvoeren.

Benieuwd waar jouw kansen liggen? Lees hier meer of neem contact op

Volgende
Volgende

Wat jouw ECD je oplevert (als je het slim inzet)